نقش روحانیت در دفاع مقدس

 حجت الاسلام ذوالنور، فرمانده تیپ مستقل رزمی تبلیغی 83 امام صادق ـ ع ـ و از مسئولان ارشد نمایندگی ولی فقیه در سپاه، به مناسبت هفته دفاع مقدس، به تبیین نقش روحانیت در دوران جنگ تحمیلی پرداخت.
وی از سرداران دفاع مقدس می‌باشد که در دوران پس از جنگ همت خود را در جهت سامان‌بخشی به بسیج طلاب و روحانیون در حوزه‌ها به کار برد.
حجت الاسلام ذوالنور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار رسا، حضور روحانیون را در جبهه های نبرد به سه شکل تقسیم کرد و گفت: عده‌ای برای تبلیغ به جبهه‌ها عازم می‌شدند. آنها سنگرهای خط مقدم را به مسجد، کلاس درس و احکام تبدیل کرده بودند. همچنین برخی از روحانیون به منظور رزم وارد جبهه‌ها می‌شدند و به صورت بسیجی و بدون لباس روحانیت در جبهه‌ها حضور داشتند. شکل سوم حضور روحانیون در مناطق جنگی تلفیقی از دو صورت قبلی و به گونه رزمی ـ تبلیغی بود که هم در زمینه نبرد و رزم موفق بودند و هم با حفظ لباس مقدس روحانیت، تبلیغ می‌کردند. وی حضور روحانیون رزمی ـ تبلیغی را در خطوط جبهه‌ موثر برشمرد و افزود: از آنجا که ما در ابعاد مادی نسبت به دشمن ضعیف‌تر بودیم عوامل معنوی در جنگ بسیار تأثیرگذار بود و روحانیون با حضور و فعالیت‌های خویش در تقویت انگیزه‌های معنوی نقش به سزایی داشتند. فرمانده تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق ـ ع ـ ویژه طلاب تبلیغی ـ رزمی، روحانیت را همواره پیشاپیش رزمندگان در جنگ خواند و شاهد این واقعیت را آمار شهدای روحانی در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد و افزود: آمار شهدای روحانی سه هزار و پانصد نفر است که اگر این درصد را نسبت به جمعیت روحانی با مردم مقایسه کنیم، فراگیری شهدای روحانی سه و نیم برابر بیشتر از سایر اقشار است. روحانیون همیشه سپر بلای مردم هستند. وی درباره سیاست جنگ پس از فتح خرمشهر و تغییر استراتژی ایران یادآور شد: در آغاز جنگ، فرمانده کل قوا بنی صدر بود. نفوذ ملی مذهبی‌ها در حاکمیت باعث ایجاد رکود در جنگ شد. با عزل بنی صدر، فصل جدیدی در جنگ ما باز و زمینه عملیات بزرگی مانند فتح‌المبین فراهم گشت. از این رو دنیا به فکر افتاد که به گونه‌ای از حرکت رو به رشد جلوگیری کنند. پس پیشنهاد آتش بس دادند و جنگ را تقریبا سیاسی کردند. برخی آقایان ملی ـ مذهبی و دیگران معتقدند که دشمن به ما پیشنهاد صلح داد ولی با بررسی تاریخ جنگ در می‌یابیم که هیچ مدرکی مبنی بر پیشنهاد صلح از سوی دشمن وجود ندارد. فرمانده گردان‌های رزمی تبلیغی روحانیون حوزه علمیه قم، به زیرکی و دوراندیشی امام خمینی ـ ره ـ اشاره کرد و گفت: امام خمینی ـ ره ـ در همان زمان فرمودند: چرا می‌گویید آتش بس؟ بگویید صلح! نخستین گام در پیدایش روند صلح، تشخیص و تأدیب متجاوز است. تضمینی نداشت که آتش بس تبدیل به صلح شود. پبا نزدیک شدن نیروهای جبهه حق به بصره، دشمن بصره را از دست رفته می‌دانست و طبق اعتراف اسرای بعثی، پس از بصره پنج ردیف خاک‌ریز دفاعی درست کرده بودند که ما پس از گرفتن بصره به سوی بغداد پیش نرویم. آنان پیشنهاد صلح را مطرح کردند که هرکسی در جای خود تثبیت شود تا فرصتی برای تجدید قوا پیدا کنند، ولی کیاست و سیاست امام امت ـ ره ـ بالاتر از این بود که فریب بخورد. وی شبهه پذیرفتن پیشنهاد آتش بس را وسیله ای برای زیر سوال بردن ارزش‌های دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: برخی با مطرح کردن این شبهه بر آن بودند تا کشته های پس از فتح خرمشهر را شهید ندانسته و آنان را تلفات جنگی بنامند! برای اینکه افراد را از دست مردم بگیرند و زیربنای اعتقادات مردم را زیر سوال ببرند تا بتوانند آن ارزش‌های غربی و ضددینی را در کشور حاکم کنند. جانشین ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه، درباره وضعیت حماسی جوانان در حال حاضر توضیح داد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر جنگی اتفاق بیافتد جوانان ما مثل زمان جنگ بلکه بهتر از آن زمان در صحنه حاضر خواهند شد. وی‌ حساسیت جوانان را نسبت به موضوع انرژی هسته‌ای یکی از نشانه‌های غرور ملی در برابر با دشمن برشمرد و گفت: امروز اوضاع کشور عادی است و اگر شرایط ویژه ای پیش بیاید جوانان ما شناگرهای مقتدری هستند. زمان جنگ تحمیلی ما جوان‌هایی داشتیم که از نظر پوشش و ظاهر مطلوب نبودند ولی پس از گذراندن یک دوره کوتاه در جبهه یا با سخنرانی امام خمینی ـ ره ـ آن احساسات مذهبی به حرکت درمی آمد و در جبهه‌ها بذل جان می کردند. بحمدالله این مردم، شیعه هستند و فطرت‌های پاکی دارند. جوان‌های ما نسل پرغرور و باهویتی هستند و آن غیرت دینی و ملی در درون آنان وجود دارد. حجت الاسلام ذوالنور در پاسخ به این پرسش که استراتژی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران ـ‌ ره ـ در جنگ تحمیلی از کدام منبع معرفتی اسلامی نشات گرفته بود، تصریح کرد: دین ما سلطه اجانب را بر مسلمین نفی می‌کند. امام راحل ـ ره ـ بر اساس همین باور، معتقد بودند ما برای دفاع از ارزش‌هایمان باید ایستادگی کنیم و صلح اسلام و کفر معنا ندارد. ممکن است ما مانند پیامبر اکرم ـ ص ـ که صلح حدیبیه را امضا کردند و با اهل کتاب همزیستی مسالمت آمیز داشتند، با کشورها روابط دوستانه داشته باشیم، ولی هنگامی که قصد تجاوز و تعدی بر ما داشته باشند به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم. وی در پایان افزود: امام خمینی ـ ره ـ‌ تا آخر بر همین اعتقاد بودند. ایشان، تکلیف محور بودند نه نتیجه محور. امام امت ـ ره ـ‌ در زمان جنگ وظیفه را جنگیدن و در موقعیت دیگر وظیفه را پذیرش قطعنامه برای حفظ کشور دانستند. آنچه که حرکت امام خمینی ـ‌ره ـ را ترسیم می‌کرد و جهت می‌داد باورهای دینی و تکلیف محوری ایشان بود.

منبع: اینجا

/ 0 نظر / 11 بازدید